Marketing

KLM trekt tarieven verder uit elkaar bij jacht op miljoenen

Luchtvaartmaatschappij KLM gaat vanaf volgende week extra beenruimte verkopen op Europese vluchten.
De maatregel maakt onderdeel uit het van het plan om de komende jaren €400 mln per jaar extra te verdienen aan betaalde service. Sinds 2009 verkoopt KLM al extra beenruimte op intercontinentale vluchten.

Service op maat
‘Het verkoopt als warme broodjes’, zegt Harm Kreulen, directeur Nederland van KLM. ‘ Zozeer zelfs, dat we denken dat dit ook gaat werken op kortere afstanden.’ De doelgroep is de zakelijke reiziger, die geen businessclass wil reizen, maar ook niet helemaal tevreden is met de economy-klasse. Om in december van start te kunnen gaan wordt de 737-vloot ingericht met een aparte ‘comfort’-sectie.

‘We gaan ernaartoe dat de passagier op maat beslist wat hij voor service wil, naast het basisproduct’, aldus Kreulen. De directeur vraagt zich af hoe lang de luchtvaartmaatschappij scherpe tarieven kan aanbieden zonder aparte toeslagen voor koffer of catering.

Eerlijker voor de passagier
Volgens Kreulen ligt het apart betalen voor de koffer voor discussie op tafel bij KLM, maar is nog niet zeker of het ervan gaat komen. ‘Het past niet bij het beeld dat de markt heeft van KLM, maar aan de andere kant is het wel feitelijk eerlijker en transparanter als je minder hoeft te betalen als je alleen handbagage hebt.’ De logistiek, alsmede de gevolgen in de samenwerking met Air France zijn factoren die KLM gaat meewegen in de beslissing.

KLM heeft een aantal jaar geleden geprobeerd om alcohol tegen betaling te verstrekken, maar die maatregel werd teruggedraaid. Als de concurrentie voor hetzelfde tarief wel drank verstrekt, is de keuze van de consument soms snel gemaakt.

Lage basisprijzen
Veel maatschappijen hebben aparte bagagetarieven geïntroduceerd, vaak als apart verdienmodel, maar ook om klanten te lokken met een aantrekkelijke lage basisprijs. Eergisteren werd bekend dat de Amerikaanse vliegmaatschappijen zoals Delta en United in het eerste halfjaar €1,3 mrd aan de koffers hebben verdiend.

KLM Nederland is tevreden met de prestaties tot september, aldus Kreulen. Er werd rond 8% meer omzet geboekt. ‘Dat moeten we proberen vast te houden.

Samenvatting:
In oktober zal KLM beginnen met het verkopen van extra beenruimte op Europese vluchten. KLM gaat extrabeenruimte verkopen omdat het een plan heeft opgesteld om volgend jaar 400 miljoen euro extra te verdienen aan bepaalde services. Klm verkoopt al sinds 2009 extra beenruimte, maar dat verkochten ze alleen aan intercontinentale vluchten. Volgens de directeur Nederland van KLM verkoopt het zo goed dat het zelfs kan gaan werken op kortere afstanden. De doelgroep is de zakelijke reiziger, die niet in de bussinesclass wil reizen maar die niet helemaal tevreden is met de economy- klasse. Zo heeft de passagier mogelijkheid om te beslissen wat voor service hij wil naast het basisproduct. Een ander aspect dat dat speelt is hoe lang de luchtvaartmaatschappij scherpe tarieven kan aanbieden zonder aparte toeslagen voor koffer of catering te vragen. Het apart betalen voor de koffer is een discussie die al een tijd op tafel ligt bij KLM. Het is nog niet zeker of het ervan gaat komen omdat, het niet bij het beeld past dat de markt heeft van KLM. Aan de andere kant is het wel eerlijker en transparanter als je minder moet betalen als je alleen handbagage hebt.

Commentaar:
KLM is altijd opzoek naar een strategie om meer omzet te krijgen. Ze spelen goed in op de behoefte van de klant. Het is blijkbaar zo dat sommige klanten extra willen betalen om meer been ruimte te hebben. Klanten willen misschien niet zo veel uitgeven voor een businessclass zitplaats, maar zijn we bereidt om wat extra’s te betalen voor een comfortabele zitplaats

Link Marketing:
Dit artikel heeft in zekere zin te maken met de marketing mix. KLM probeert  met behulp van de p van product meer omzet te genereren. KLM is bewust bezig met het verbreden van haar assortiment. Dat doen ze door middel van een strategie zodat klanten meer gaan betalen voor beenruimte. Ze hanteren deze strategie om uiteindelijk meer omzet te krijgen.

Bron: http://fd.nl/ondernemen/968837-1209/klm-trekt-tarieven-verder-uit-elkaar-bij-jacht-op-miljoenen

Datum: 29-09-2012


 Ahold groots in m-commerce: ‘supermarkt op abri’
Aholddochter Peapod opent in Amerika honderd virtuele supermarkten. Op abri’s in het openbaar vervoer toont de grootgrutter assortiment dat forenzen met hun mobiel kunnen bestellen en laten bezorgen.

Hiertoe werkt Peapod samen met producenten als Coca-Cola, Kimberly Clark en Proctor & Gamble. Directeur Mike Brennan wil de winkel naar de reiziger toebrengen. “Druk bezette reizigers besteden per jaar meer dan tweehonderd uur in het openbaar vervoer. Ze kunnen nog nu tijdens hun reis boodschappen doen.”

Ahold opent zijn nieuwe winkels in de grootstedelijke gebieden Boston, Connecticut, New York, New Jersey, Philadelphia, Washington D.C. en Chicago. Het is niet duidelijk hoe lang de papieren QR-winkels in bedrijf zullen zijn. De puien staan immers op gehuurde reclameborden in het straatbeeld.

Om boodschappen te doen, hoeven de passanten enkel hun telefoon te trekken en de QR-code van een item in beeld te brengen. De QR-code brengt de shopper naar een downloadpagina van de Peapodapplicatie. Daar kan de reiziger zijn boodschappen mandje vullen met een van de elfduizend producten in het assortiment. Vervolgens kan hij de boodschappen thuis laten bezorgen.

In Chicago biedt de Aholddochter ook keuze uit lokaal assortiment. Daar kan het publiek ook kiezen uit voorverpakte maaltijden van dertig aangesloten restaurants en cateraars.

Samenvatting: Ahold opent in Amerika 100 virtule supermakrten. Hierbij werkt Ahold samen met verschillende multinationals zoals bijvoorbeeld Coca Cola. Dit om de naamsbekendheid van onder andere Ahold zelf te vergroten. Doormiddel van QR-code kunnen consumenten producten bestellen met hun smart Phone.

Commentaar: Wat je steeds vaker ziet is dat online winkelen steeds populairder wordt. Hier proberen bedrijven als Ahold op in te spelen met dit soort initiatieven. 

Relatie met module: Dit artikel is in relatie met Marketing omdat Ahold doormiddel van samenwerking met andere multinationals de naamsbekendheid van dochteronderneming Peapod wil vergroten. 

Bron: http://www.emerce.nl/nieuws/ahold-groots-mcommerce-supermarkt-abri

Datum: 10-10-2012


 

Eerste Albert Heijn To Go in Duitsland geopend

De Duitse stad Aken heeft de primeur: vandaag is hier de eerste Albert Heijn To Go winkel geopend.

Met de opening gaat het Albert Heijn gemaksconcept in Duitsland officieel van start. Albert Heijn To Go geeft Duitse klanten ‘Gute Laune für unterwegs’, met verse, lekkere en gezonde producten voor directe consumptie. Voor consumenten die onderweg zijn en geen tijd hebben om even te zitten voor een broodje of een tussendoortje.

Het assortiment in de Akense Albert Heijn To Go kent veelal dezelfde producten als in Nederland, maar is toegespitst op de lokale behoeften. De winkel heeft bijvoorbeeld Mehrkorn Brötchen, Leibniz koekjes en Geflügelrolle. Op de foto: shopmanager Marco Schella en zijn team voor de deuren van het nieuwe filiaal.

Eind vorig jaar maakte Ahold zijn groeiambitie voor de Albert Heijn To Go formule bekend. De retailer wil 150 nieuwe gemakswinkels in Europa openen in de komende vijf jaar.

Samenvatting
In de Duitse stad Aken is vandaar de eerste AH to Go geopend in Duitsland. De AH to go geeft de klanten ‘Gute Laune für unterwegs’ ( Goede stemming onderweg). De AH to go is geschikt voor consumenten die onderweg zijn en geen tijd hebben. Het assortiment is net als in Nederland maar er zijn wel producten die gebasseerd zijn op de lokale behoefte van de klant. Ahold wil in de komende vijf jaar 150 gemakswinkels openen in Europa.

Commentaar
Ik ben zelf een fan van ah to go omdat je snel langs kan gaan en zo tijdelijk bent voorzien van eten. Het is een slimme zet van ze om nog verder in europa uit te breiden.

Relatie met module(marketing)
Doordat ze in een nieuwe markt willen gaan opereren is dat een vorm van marketing. Dit versterkt hun imago ook in andere landen en als het hier aanslaat zullen andere landen er ook voor openstaan.

Bron: http://www.marketingonline.nl/nieuws/bericht/eerste-albert-heijn-to-go-in-duitsland-geopend/

Datum:


Mondelez, het merk waaronder Kraft Foods tegenwoordig opereert buiten de VS, innoveert zijn instore marketingstrategie.

Zo gaan de merken onder andere nog meer inspelen op impulsaankopen.Strategieën worden ontwikkeld rond specifieke maaltijdmomenten als ontbijt en lunch, en consumenten worden aangespoord om meerdere Mondelez-merken tegelijk te kopen.

Bekende merken van Mondelez zijn onder andere Lu, Milka, Oreo, Trident en Philiadelpia.
Tim Cofer, executive vicepresident en de baas voor Europe bij Mondelez, zegt tegen Marketingweek dat het bedrijf meer dan ooit investeert in dagelijkse shopper marketingactiviteiten: ‘Je kunt de allerleukste spotjes op tv uitzenden, maar binnen onze sector zijn er heel veel impulsaankopen. Dus als je niet briljant bent op het punt van point-of-sale, zal je niet winnen. We zullen een powerhouse moeten worden op het gebied van POS om als nieuw bedrijf te kunnen slagen.’

De afgelopen maanden testte Mondelez de nieuwe marketingstrategie met het biscuitmerk Belvita, in de winkels van Tesco. In verschillende winkelformats werd het merk verschillend gepromoot, middels een ‘Early Morning’ activatie. Volgens Mondelez had de strategie een positief effect op de omzet.

De nieuwe strategie wordt de komende tijd ingezet voor de kabbelende kauwgom-merken Trident en Twist. De verkoop van de Mondelez-merken ging dit jaar naar beneden met 3 procent, te wijten aan slechte verkopen in Europa en Noord-Amerika.

Samenvatting:
Mondelez gaat innoveren in zijn huidige marketingstrategie, ze gaan inspelen op impuls aankopen van de klant. Het bedrijf investeert meer dan ooit in dagelijkse shopper marketingactiviteiten. De reden hiervoor is dat deze branche erg veel te maken heeft impulsieve aankopen van klanten. ‘Je kan wel de leukste spotjes op tv uitzenden, maar in deze branche dien je briljant te zijn op het punt point-of-sale’ zegt Tom Cofer, executive vicepresident  en de baas voor Europe. De afgelopen maanden is deze marketingstrategie uitgetest op bepaalde producten van Mondelez en dit heeft positief uitgepakt.

Commentaar:
Ik vindt het slim bedacht dat de verkoper inspeelt op het gedrag van de consument. Ze hebben geanalyseerd dat de branche te maken heeft met impuls aankopen en spelen daarom hierop in. Dit levert naar eigenzeggen succes op dus het is een goede marketingstrategie, om op the point-of-sale de producten te promoten.

Relevantie:
Dit artikel is gerelateerd aan het onderdeel marketing, want je ziet dat de verkoper zijn product op de juiste manier wil promoten om zoveel mogelijk verkopen te genereren. Zij past een andere promotiebeleid en trekt naar eigenzeggen hier een betere omzet uit.

Bron: Marketingweek

Datum: 29-10-2012