Finance
Italië leent goedkoper
Italië kon vandaag goedkoper geld lenen. Voor een staatslening van drie jaar, moet het land 2,75 procent rente betalen. En dat is een stuk minder dan twee maanden geleden. Toen moest ItaIië voor een vergelijkbare lening nog 4,65 procent neertellen.
Het is een teken dat er bij investeerders meer vertrouwen is dat Italië zijn schuldenproblemen kan oplossen. Omdat beleggers denken dat ze nu minder risico lopen wanneer ze aan de Italiaanse staat lenen, vragen ze een lagere rente aan de regering.
De rust op de obligatiemarkt lijkt weer te zijn teruggekeerd, omdat de Europese Centrale Bank vorige week beloofde weer staatsleningen op te kopen van probleemlanden zoals Italië en Spanje. Dat gaf investeerders het gevoel dat de ECB ook echt ingrijpt als het misgaat.
En ook gisteren was een belangrijke dag. Rechters van het Duitse Constitutionele Hof bepaalden toen dat Duitsland mag meedoen met het permanente ESM-noodfonds. Ook dat heeft vertrouwen gewekt en de rentes voor Spanje en Italië doen dalen.
Samenvatting artikel:
Italië heeft haar schuldproblemen een beetje op orde. Ze kunnen dit jaar voor een lager rente geld lenen ten opzichte van vorig jaar. Dit jaar moeten ze 2.75% rente betalen terwijl dit vorig jaar 4.65 % was. Het is een teken dat investeerders meer vertrouwen hebben dat Italië haar staatschuld kan terug betalen. Doordat investeerders meer vertrouwen hebben gekregen is de rust weer terug gekeerd op de obligatiemarkt. mede doordat de Europese centrale bank heeft aangegeven om meer staatsleningen te kopen van probleemlanden.
Commentaar op artikel:
Ik vind het een goed om te lezen dat probleemlanden langzamerhand uit de crises komen. Doordat de landen minder schuldproblemen hebben zullen andere gezonde landen niet vele miljarden moeten steunen om een land te redden. Hoe meer landen er gezond zijn hoe beter het is voor de eurolanden.
Relatie met module( finance):
Het heeft te maken met financiële mogelijkheden van een land. Het is belangrijk dat de Europese landen geen crises hebben omdat het ook invloed heeft op landen die geen crises hebben. Zij zullen de landen moeten steunen die in de crises zitten en dat heeft direct invloed op de financiële mogelijkheden van een land.
Bron: http://nos.nl/artikel/418305-italie-leent-goedkoper.html
Datum: 13-09-2012
Albert Heijn eist twee procentpunt extra korting van zijn leveranciers.
Het supermarktconcern wil zo zijn uitbreiding in Nederland, België en Duitsland financieren. Dat meldt Het Financieele Dagblad.
Het is voor het eerst dat Albert Heijn eenzijdig de korting verhoogt die het als grote afnemer van levensmiddelenfabrikanten krijgt. Eerder deed AH dat wel voor afzonderlijke fabrikanten, zoals koekfabrikant Peijnenburg. Die zette acht jaar geleden uit onvrede met de maatregel de levering van ontbijtkoek zelfs stop.
Albert Heijn vindt het niet meer dan logisch dat zijn leveranciers meebetalen aan de groei van het bedrijf. Die zouden daar immers ook van profiteren, omdat ze door de uitbreiding meer producten aan AH kunnen verkopen.
Albert Heijn rondde eind juli de verkoop van 78 C1000-winkels af, en heeft de afgelopen anderhalf jaar zes winkels in België geopend. Morgen gaat de eerste AH to go in Duitsland open.
Samenvatting
Albert Heijn wil, door de uitbreiding in Nederland, België en Duitsland, extra korting ontvangen van zijn leveranciers om deze uitbreiding te financieren. Dit is de eerste keer dat Albert Heijn eenzijdig de korting verhoogt. Ze hebben het eerder geprobeerd bij koekfabrikant Peijnenburg en zette acht jaar geleden uit onvrede zelfs de levering van ontbijtkoek stop.Albert Heijn vindt dat de leveranciers ook kunnen profiteren van hun uitbreiding en daarom moeten meebetalen aan deze groei. Zo kunnen de leveranciers meer produceren en verkopen mits Albert Heijn gaat uitbreiden en hun klant blijft.
Commentaar
Ik vind dat Albert Heijn deze korting moet krijgen omdat als leveranciers zijnde je grotendeels afhankelijk bent van zo een grote afnemer. Wanneer deze gaat uitbreiden en de leveranciers hiervan kunnen profiteren, moeten zij deze kans grijpen en zorgen dat Albert Heijn hun grootste afnemer blijft.
Relatie met module(finance)
Dit artikel valt onder de module Finance. Albert Heijn wilt een korting ontvangen en zo hun kosten in een nieuw project kan steken.
Datum: 11-09-2012
Prijsbewuste consument bezorgt Ahold onverwachte winstdaling
Ahold heeft in het eerste kwartaal tegen de verwachting in de winst zien dalen. Het bedrijf achter onder meer Albert Heijn, Etos en Gall&Gall had te kampen met een negatief effect van het weekend waarop Pasen viel. Ook sterke concurrentie gecombineerd met een zeer prijsbewuste consument speelde de grootgrutter parten.
De nettowinst daalde met 3,1 procent naar 282 miljoen euro. De onderliggende operationele winst zakte in het eerste kwartaal van 439 naar 419 miljoen euro, lager dan de consensusverwachting van 440 miljoen euro. Daarbij zag Ahold zowel in de VS als in Centraal-Europa de winst dalen. Op de Nederlandse thuismarkt steeg de winst licht.
Aholds retailmarge zakte van 4,9 naar 4,6 procent, minder dan de analistentaxatie van 4,7 procent. De voor supermarkten seizoensgebonden slechte week na Pasen viel dit jaar niet in het tweede maar in het eerste kwartaal, wat een negatief effect had op de winstgevendheid. De omzet kwam uit op 9,7 miljard euro, een groei van vijf procent.
Topman Dick Boer zei echter al wel tekenen van verbetering te zien, waarbij hij sprak van een ‘verbetering van de onderliggende trend’ en een bemoedigende omzetontwikkeling. Voor Ahold was dat echter geen reden om een concreet vooruitzicht af te geven. Wel herhaalde het bedrijf de verwachting dat 2012 een “uitdagend jaar” wordt.[1]
Samenvatting:
Ahold zag in het eerste kwartaal tegen de verwachting in, de winst dalen met 3,1 procent. Dit komt vanwege de concurrentie en omdat de consument prijsbewuster is geworden. Ahold zag de winst ook dalen in de VS en Centraal-Europa. De omzet kwam uit op 9,7 miljard. Topman Dick Boer ziet echter wel tekenen van verbetering op de markt en ziet hij 2012 als een uitdagend jaar.
Datum verschijnen: 06-06-2012
Commentaar: Wat je duidelijk ziet is dat Ahold niet verwacht had dat er sprake zou zijn van een winstdaling. Ik vind het wel positief omdat Ahold zich bewust moet blijven van het feit dat er concurrentie is en dat ze hierop met een antwoord moeten komen.
Relatie met module: Dit artikel is in relatie met Finance omdat dit over financiële kant van Ahold gaat.
Bron: [1] http://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/06/prijsbewuste-consument-bezorgt-ahold-onverwachte-winstdaling/
Datum: 06-06-2012
Economie en mislukte EK-actie drukken op AH
AMSTERDAM (AFN) - Niet alleen het Nederlandse elftal presteerde zeer matig op het EK, ook de reclamecampagne van Albert Heijn voor het voetbalkampioenschap was weinig succesvol. ,,Mislukt'', noemde Ahold-topman Dick Boer de EK-actie van de supermarktketen.
De kosten van de actie, samen met de prijsverlagingen die Albert Heijn voor de zeer kostenbewuste consument moest doorvoeren, drukten in het tweede kwartaal de winstgevendheid van AH. Dat bleek donderdag bij de presentatie van de kwartaalcijfers van het supermarktconcern.
De economische omstandigheden zijn moeilijk en blijven dat voorlopig ook, denkt Ahold. Klanten letten erg goed op hun portemonnee, zijn uit op aanbiedingen en de concurrentie is ,,intens'', zei Boer. Hij denkt niettemin in de tweede helft van het jaar de winstmarges van AH weer iets op te kunnen krikken, onder meer omdat er dan wat eenmalige investeringskosten wegvallen.
Bol.com
De onlinewinkel bol.com die Ahold eerder dit jaar overnam, moest de afgelopen maanden eveneens extra kosten maken, onder meer om het aanbod verder uit te breiden en activiteiten in België op te starten. Ahold ziet bol.com als een belangrijke ingang naar meer onlineverkopen. ,,Een zeer snelgroeiende markt'', benadrukt Boer.
Albert Heijn ligt zelf ook op schema bij de uitbreiding in België. Daar heeft het concern nu zes supermarkten en staan er voor dit jaar nog vier nieuwe vestigingen in de planning. Ook wil Ahold nog dit jaar in Nederland 'enkele' zogenoemde pick-up punten openen waar klanten hun op internet bestelde boodschappen kunnen ophalen.
Kostenbesparingen
In de Verenigde Staten, waar Ahold het grootste deel van zijn omzet vandaan haalt, blijft de economische situatie volgens het concern ook moeilijk. Ook daar ziet Ahold zich gedwongen veel promotionele activiteiten te ondernemen. Wel wist het concern de winstgevendheid in de VS te laten stijgen door onder meer kostenbesparingen.
De omzet in de VS steeg met ruim 3 procent. In Nederland was dat ruim 5 procent. Voor het hele concern kwam de omzetstijging in het tweede kwartaal uit op bijna 4 procent, exclusief het effect van wisselkoersen. Het bedrijfsresultaat bedroeg 326 miljoen euro, een stijging van 18,5 procent. Onder de streep hield Ahold 248 miljoen euro over, bijna een kwart hoger dan een jaar geleden.
Samenvatting artikel
Het artikel verteld ons dat door bepaalde omstandigheden de winst in het tweede kwartaal van het jaar gedrukt zijn. Doordat de dochtermaatschappij Albert Heijn had gerekend op een betere prestatie van het Nederlandse elftal en hierdoor veel geld had gestoken in een promotiefilmpje en prijsverlagingen. Echter heeft deze investering haar vruchten niet afgeworpen. Door de overname van Bol.com en om activiteiten op te zetten in België moest Ahold eveneens extra kosten maken. Deze extra kosten zijn gemaakt om het aanbod verder uit te breiden. Ook in de VS blijft de Economische situatie moeilijk en is Ahold genoodzaakt om veel promotie activiteiten te ondernemen. Deze activiteiten hebben echter wel gezorgd voor een stijging van zowel het omzet en het bedrijfsresultaat.
Commentaar
Uit deze artikel blijkt dat externe factoren zoals de prestatie van een nationaal elftal veel impact kunnen hebben op de omzet van een concern. Het is dus uiterst belangrijk om hier rekening mee te houden. Ahold is er van uitgegaan dat het Nederlands elftal goed zou presteren en hierdoor is er veel geïnvesteerd in acties en promotie activiteiten. Helaas voor Ahold heeft dit niet goed uitgepakt waardoor zij veel omzet hebben misgelopen en veel kosten hebben gemaakt. De kosten die voor de aankoop van bol.com en de andere activiteiten zijn gemaakt, kunnen worden gezien als een investering om in de toekomst nog beter te presteren. Het is opmerkelijk dat ondanks deze tegenslagen Ahold nog een winststijging ziet. Hieruit kan opgemaakt worden dat Ahold haar financiën goed op orde heeft.
Relatie met module
Dit artikel geeft een indicatie over de financiële situatie van Ahold het geeft haar investeringen weer en de omzet cijfers van de afgelopen maanden.
Datum: 23-08-2012
Maak jouw eigen website met JouwWeb