Artikelen Strategie
Ahold koopt Bol.com voor 350 miljoen euro – ‘logische overname’
Artikel gepubliceerd op:27- 04-2012
Niet Wehkamp, maar de op een na grootste webwinkel van Nederland Bol.com wordt overgenomen door Ahold. Het supermarktconcern betaalt voor de site 350 miljoen euro aan de huidige eigenaren Cyrte Investments en NPM Capital.
Ahold maakte het nieuws vanochtend voorbeurs bekend. Bol.com is een van de belangrijkste webwinkels van Nederland met ruim 3,4 miljoen klanten en een omzet van 355 miljoen euro in 2011. Via de site worden onder meer boeken, cd’s, dvd’s en speelgoed verkocht.
‘Logische overname – slecht nieuws voor Wehkamp’
NRC-economieredacteur Philip de Witt Wijnen spreekt van “een logische overname”:
“Ahold wil graag groeien op de digitale markt. Ook Wehkamp was in beeld, maar die webwinkel kost meer geld. Beide sites zijn winstmachines. Maar Bol.com is dus goedkoper en het assortiment ligt dichterbij dat van Ahold. Die 350 miljoen kunnen ze makkelijk betalen. Daarnaast kunnen de twee bedrijven veel van elkaar leren: kennis uitwisselen over online verkoop en het afwikkeling- en distributiesysteem. Ahold zal verkoop- en afnamepunten voor Bol.com openen. De markt voor winkelen op internet groeit snel, terwijl in de supermarktsector de rek er een beetje uit is. Beleggers zullen hier denk ik blij mee zijn.
Het is minder goed nieuws voor Wehkamp, die nu een belangrijke overnamepartner misloopt. Uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat Ahold voorlopig afziet van overname van Wehkamp.”
Volgens topman Dick Boer van Ahold versterkt de overname de positie van Ahold op internet. “Gezamenlijk zullen we klanten nog meer keuze, gemak en voordeel kunnen bieden”, zegt hij in een reactie.Bol.com wordt het vijfde retailmerk van Ahold in Nederland, naast Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en albert.nl
Het aandeel Ahold ging vanochtend licht omhoog: de koers opende 0,6 procent hoger op 10,37 euro
Samenvatting:
Ahold heeft voor 350 miljoen Bol. com overgenomen van de huidige eigenaren Cyrte Investments en NPM Capital. Ze hebben bol.com overgenomen omdat ze meer willen groeien op de digitale markt. Ze zijn van mening dat dat de nieuwe strategie is om meer klanten te werven. De markt om te winkelen op internet groeit heel snel en daar wil Ahold van profiteren. Ahold merkt ook dat er weinig rek meer in zit in de supermarktsector. Ahold had overigens ook de mogelijkheid om Wehkamp over te nemen, maar daar werd uiteindelijk van afgezien omdat de assortiment van Bol.com dichter ligt bij Ahold dan dat van Wehkamp.
Commentaar op artikel:
Je kunt lezen dat Ahold zeer strategisch te werk gaat. Ze zoeken gericht naar mogelijkheden om hun marktaandeel te verbreden. Het is een slimme zet om te investeren in de digitale markt. Je merkt dat mensen veel meer op het internet dingen bestellen dan voorheen. Zo ook boodschappen doen via internet. Het is een handig hulpmiddel om je boodschappen online te bestellen. Mensen hebben geen zin meer om naar de winkel te gaan. Dus om te investeren in een groot en bekend site als bol.com zal het zeker rendabel zijn voor Ahold.
Relatie met module:
Dit artikel valt onder strategie. Je ziet dat Ahold een strategische zet doet ten opzichte van haar concurrenten om zo meer klanten te kunnen bereiken dan dat ze al hebben. Ze willen hiermee hun concurrenten voor zijn en zo een groter marktaandeel te creëren.
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/27/bol-com-voor-350-miljoen-euro-nu-in-handen-van-ahold/
Datum: 27-02-2012
Ahold kondigt on- en offline strategie aan
Ahold wil de komende vijf jaar extra groei realiseren door meer internetverkopen en het ontwikkelen van nieuwe initiatieven om klanten te binden. Het supermarktconcern wil ook 150 nieuwe zogenoemde gemakswinkels openen in Europa en ten minste 50 supermarkten in België. Zo meldde Ahold deze maandagochtend, bij de presentatie van de nieuwe strategie.
Ahold hoopt met extra klantbinding-initiatieven de omzetgroei met 1 à 2 procent extra kunnen verhogen. En de onlineverkopen moeten in 2016 anderhalf miljard euro gaan opbrengen, drie keer zo veel als nu. Ahold nam daarvoor de Amerikaan Roy Pertucci aan, een e-commerce zwaargewicht die eerder voor Tesco werkte.
Ahold start volgend jaar met een test, waarbij klant boodschappen online bestellen en later bij een afhaalpunt kunnen ophalen. Maar er wordt ook bespaard: de komende drie jaar 350 miljoen euro. De besparingen wil Ahold weer in het bedrijf steken. Dat geld wordt onder meer gebruikt om het ‘retailmodel’ van Ahold wereldwijd toe te passen. Het gaat om het versterken van de loyaliteit van de klant, investeren in eigen merkproducten en de ontwikkeling van nieuwe winkelformules. Zo wil Ahold de eigen merkproducten in de VS versterken.
Bron: Financiële Telegraaf [1]
Samenvatting:
Ahold wil de komende jaren investeren in de internetverkopen en gemakswinkel onder meer in België. Dit om meer klanten te binden en te omzet te vergroten. Aan de andere kant wil Ahold ook bezuinigen. Het geld dat dit oplevert wil Ahold weer investeren in het ‘retailmodel’.
Commentaar: Ik denk dat Ahold er goed aan doet enerzijds te investeren en anderzijds te bezuinig. Dit om te kosten te drukken en de opbrengsten hiervan weer te investeren in het retailmodel. Het retailmodel is erg succes en het is dus essentieel om hierin te blijven te investeren.
Relatie met module: Dit artikel is in relatie met strategie omdat dit over de komende vijf jaar gaat.
Mobiele strategie mkb ontbreekt
Mobiel internet is sterk in opkomst, maar in Nederland staat mobile commerce (m-commerce) nog in de kinderschoenen. Voor ondernemers binnen het mkb is het belangrijk dat ze hun mobiele strategie helder hebben, maar dit is bij slechts 16% momenteel het geval.
Dit blijkt uit onderzoek van ING. Bij meer dan 80% heeft het ontwikkelen van een mobiele strategie geen prioriteit. Voor de ondernemers die wel een mobiele strategie hebben, betekent dit in meer dan de helft (55%) van de gevallen een website voor de smartphone. Iets meer dan een kwart (27%) heeft een of meerdere apps voor klanten, en 23% verkoopt producten/diensten via een mobiele website.
De smartphone is populair in het mkb: driekwart van de ondernemers heeft er een, die voor een groot deel ook voor zaken wordt gebruikt. Vooral mailen (86%’, het gebruiken van de agenda (84%) en het zoeken van informatie (78%) zijn veelgebruikte doeleinden.
De populairste zakelijke apps onder mkb’ers zijn: bankieren, LinkedIn, Twitter, Dropbox en Whatsapp.
Ondanks deze cijfers is de helft van de ondervraagde ondernemers het eens met de stelling dat 'mobiel ondernemen de toekomst is in Nederland’. Ook vindt 56% dat mobiel ondernemen steeds belangrijker wordt voor het eigen bedrijf. Een mobiele strategie is volgens ING niet alleen belangrijk voor de omzet en zichtbaarheid te vergroten, maar ook om de concurrentiepositie te verbeteren.
Samenvatting
Mobiele internet is een sterke opkomst aan het maken maar in Nederland moet het nog uitbreken. Slechts 16% van ondernemers binnen het MKB hebben een helder mobiele strategie en daar moet nog verandering in komen. Uit onderzoek van ING blijkt dat 80% het ontwikkelen van een mobiele strategie geen prioriteit heeft. De overige zijn uit op een website voor de smartphone, apps en verkoop van diensten/ producten via een mobiele website. Verder is een smartphone tegenwoordig heel populair en driekwart van ondernemers gebruikt een smartphone voor zaken. Een mobiele strategie is niet alleen belangrijk voor de omzet en zichtbarheid te vergroten , maar ook om de concurrentiepositie te versterken
Commentaar
Ik vind dat de smartphones tegenwoordig niet meer weg te denken zijn bij mensen en daarom moeten bedrijven hierop inspelen. Zo kunnen zij hun concurrentiepositie versterken en wensen van klanten nog meer vervullen.
Relatie met module(strategie)
Mobiele internet voor bedrijven is een strategische stap om zo hun potentiele klanten naar zich toe trekken en zo nog sterker in de markt te staan.
Bron: http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/12965281/__Mobiele_strategie_mkb_ontbreekt__.html
Datum:19-09-2012
Fiat niet van plan Alfa Romeo te verkopen aan Volkswagen
De Italiaanse autobouwer Fiat is niet van plan het automerk Alfa Romeo te verkopen aan het Duitse Volkswagen. Dat heeft concernleider Sergio Marchionne gezegd in de marge van een industriële meeting in Turijn. Zaterdag had de Italiaanse premier Mario Monti de Fiat-top naar Rome geroepen en overheidssteun uitgesloten om het bedrijf uit de crisis te tillen.
Marchionne was in het lokale dialect nog duidelijker tot Volkswagen-voorzitter Ferdinand Piech. 'Laat zitten en ga ergens anders', klonk het. Fiat wordt in het door de recessie getroffen Italië, zijn voornaamste markt, en in Europa getroffen door slinkende verkoopcijfers. Enkel door goede Amerikaanse activiteiten van dochter Chrysler kon Fiat in het tweede kwartaal rode cijfers vermijden. In Europa boekte Fiat een verlies van 246 miljoen euro.
Europees marktleider Volkswagen is financieel in veel betere vorm en heeft in het verleden interesse getoond in Alfa Romeo. Marchionne hield die boot af. 'Ik ga Alfa niet afstaan aan Volkswagen. Ze moeten de problemen oplossen die ze elders hebben. Ze hebben een groot probleem bij Seat (Volkswagen's Spaanse dochter, nvdr.).'
Samenvatting artikel
Uit dit artikel blijkt dat Volkswagen een zeer sterke positie heeft op de automarkt in Europa. Als Fiat de dochtermaatschappij zou afstaan, zal dit leiden tot nog meer verbreding van de huidige marktaandeel van Volkswagen. Dit komt zoals vanzelfsprekend ten nadeel van de positie van Fiat en andere producenten. Het is een strategische zet om de dochtermaatschappij niet te verkopen, want als zij dit doet ziet zij haar martaandeel slinken met een minder sterk concurrentiepositie als gevolg.
Commentaar
Het is opvallend dat de concernleider de problemen opnoemt waarmee Volkswagen hunkert. Dit is naar mijn mening ook een strategische zet, want zo wil zij aantonen dat de marktleider ook niet zonder problemen zit. Ik denk dat hij zo als het ware het imago van Volkswagen wil verzwakken
Relatie met de module
Hierboven zien wij van beide kanten een strategische zet, Volkswagen wil haar marktaandeel vergroten door een dochter maatschappij over te nemen van Fiat. Fiat laat echter zien hier niet open voor te staan en deelt een klap uit door de problemen waarmee de marktleider zelf hunkert aan te halen.
Bron: www.ad.nl
Datum: 24-09-2012
Maak jouw eigen website met JouwWeb