ICT Opdrachten

Opdracht week 1

Hoe is de ICT-functie bij Ahold ingevuld?

De ICT-functie is een ondernemingsfunctie. Deze functie houdt zich bezig met de informatievoorziening en automatisering. Hierbij behoren de volgende taken: het bepalen, organiseren en vervolgens realiseren en beheren van de ICT inzet in markten, producten en processen van de onderneming. Hierbij is voornamelijk de aandacht gericht op de gebieden: Deskundigen en organisatie, gegevens, toepassingen ook wel informatiesystemen genoemd, communicatiefaciliteiten en verwerking- en opslagfaciliteiten.

Ahold besteed het onderhoud van de systemen zoveel mogelijk uit. Ahold breidt zijn contract met ICT-leverancier HP uit. De winkelketen heeft het beheer van zijn ICT uitbesteed aan de ICT-leverancier. De twee partijen hebben het eerder gesloten vijfjarig contract verlengd met zeven jaar. De waarde van de overeenkomst maken de twee bedrijven niet bekend. De retailer sloot vijf jaar geleden een contract met dienstverlener EDS, dat inmiddels is gekocht door HP. De uitbreiding van het contract betreft de software en hardware die HP gaat leveren aan Ahold. Zo gaan de medewerkers van Ahold werken met laptops en desktops van de ICT-leverancier. En ook de servers en opslag komen van HP. De dienstverlening blijft ongeveer hetzelfde als wat eerder aan EDS werd uitbesteed.

HP zorgt voor het beheer en ondersteunende diensten in de data center-omgeving met mainframes, servers en opslag. Daarnaast levert het bedrijf ook netwerkdiensten. Dit netwerk is de verbinding tussen logistiek, distributie en drieduizend winkels, magazijnen en kantoren verspreid over Europa en de Verenigde Staten. De winkels zijn onder meer die van Albert Heijn, Etos en Gall&Gall.[1]

Ahold brengt alle helpdesk, salaris- en personeelsdiensten onder in één nieuw ICT-contract. Het bedrijf die deze diensten gaat verzorgen is Logica. Ahold maakt dus gebruik van meerdere dienstverleners om alle vormen van ICT te kunnen uitbesteden. [2]

Ahold gaat gebruikmaken van Google voor het versturen van zijn mails. In totaal gaan zo’n 55 duizend medewerkers voor hun e-mail en agenda het zakelijke platform van Google gebruiken. De overstap zou Ahold miljoenen euro’s per jaar moeten besparen ten opzichte van het systeem dat Ahold nu heeft namelijk, Lotus Notes van IBM.  Met de nieuwe software krijgen gebruikers van Google mail onder meer 25 GB opslag en een vertaaltool voor e-mails met 42 talen, waarin Google Calendar en Google Talk zijn inbegrepen. [3]

Bij wie liggen de verantwoordelijkheden?
De verantwoordelijkheden liggen bij de zogenoemde Chief Operational Office, ook wel bekend als de COO. Binnen AHOLD is Sander van der laan eindverantwoordelijk voor de ICT werkzaamheden.[4]

De IT werkzaamheden van Ahold waren uitbesteed aan EDS. Ahold sloot zeven jaar geleden een contract met dienstverlener EDS voor vijf jaar, dat inmiddels is gekocht door HP. Het contract is inmiddels verlengt met zeven jaar. De uitbreiding van het contract betreft de software en hardware die HP gaat leveren aan Ahold. [5]
Ahold is daarnaast nog bezig met het inrichten van andere IT activiteiten. Dit staat aangegeven op hun website. [6]

Samengevat kan gezegd worden dat  Sander van laan (COO) en HP verantwoordelijk zijn.


 

Opdracht week 2

Infrastructuur
Om meer eenheid en dus structuur te krijgen in de ICT-afdeling van Ahold is er enige tijd geleden (eind 2011) een verband aangegaan met dienstverlener Logica. Deze overeenkomst heeft een looptijd van negen jaar. Logica ontwikkelt speciaal voor Ahold een salaris- en personeelsadministratiesysteem. Ahold besteedt dit uit aan Logica, zodat het bedrijf er zeker van is dat dit door een specialist moet worden gemaakt. Uitbesteding zorgt er ook voor dat de IT-specialisten van Ahold zich kunnen richten op de huidige ICT-ontwikkelen binnen het Ahold-concern. Hierdoor vallen de ontwikkelingen en innovaties niet stil en kan het bedrijf gewoon de continuïteit voortzetten.

Het systeem wat Logica gaat opzetten is een portal speciaal voor alle medewerkers van Ahold. Via deze portal, wat een internet toepassing is, krijgen de medewerkers toegang tot verschillende hr-diensten. Deze samenwerking is een onderdeel van de nieuwe structuur van Ahold. Om loonkosten te minimaliseren wordt er tegenwoordig veel uitbesteed. Vooral de uitbesteding van bedrijfsprocessen vormt een groot deel van deze nieuwe structuur. Personeelsadministratie is onderdeel van de bedrijfsprocessen.

Logica werkt speciaal voor dit project samen met ICT-levarancier Oracle en met salarissoftware-leverancier ADP.

In het systeem wat nu wordt opgestart is de personeels- en salarisadministratie vastgelegd van ongeveer honderdduizend medewerkers uit heel Europa, die onder Ahold vallen.

Bron: http://www.computable.nl/artikel/nieuws/outsourcing/4075761/1276946/logica-sluit-grote-order-met-ahold.html


 

Opdracht week 3

 

De Balanced ScoreCard

De Balanced ScoreCard (BSC) is een managementsysteem die de organisatie ondersteunt bij het formuleren van de strategische doelstellingen en het vertalen van deze strategische doelstellingen naar alle lagen in de organisatie.

Onderzoek wijst uit de organisaties die hun doelstellingen evenwichtig verdelen over de gebieden financiën, processen en personeel, klant en markt en innovatie over een lange periode excellent presteren tegen een voor hun branche gemiddeld rendement. De doelstellingen zijn dan gericht op de interne organisatie als op de buitenwereld en de doelstellingen zijn gericht op de korte en de lange termijn.

 

Planning
Planning heeft zowel betrekking op het proces om tot een plan te komen, op het plan zelf als op de juiste en tijdige uitvoering van het plan.

Communiceren over de doelen
Het communiceren over de doelen is belangrijk om duidelijkheid te creëren over welke richting het bedrijf strategisch volgt. Ook de prestaties van het individu meten is van belang op midden en hoger managementniveau.

Evaluatie en verbetering
Evaluatie en verbetering zijn zeer nodig om fouten die al in de Balanced ScoreCard zijn te verbeteren. Om een bepaalde periode zal er herwaardering plaats moeten vinden van de doelen. Dit is van belang om de doelen aan te passen aan veranderende visies en marktomstandigheden.

Wij zullen uit de vier punten van de Balanced ScoreCard, de punt “klant” uitgebreid behandelen en dit gericht op Ahold.
Er zal wat over de website van Ahold, klantbenadering en klantbehoud verteld worden.

Website Ahold
Ahold heeft een website die ervoor zorgt dat bezoekers informatie over Ahold snel en eenvoudig kunnen vinden. Bezoekers kunnen ook zelf bepalen hoe de homepagina eruit ziet, doordat onderwerpen zelf gekozen kunnen worden. De website is ontwikkeld door marketing en technologiebureau LBi op basis van de software van GX Software.

Met de nieuwe website wil detailhandel concern Ahold de eindgebruiker centraal zetten. Informatie moet makkelijk gevonden kunnen worden. Daarnaast moeten bezoekers die regelmatig terugkomen nog meer gemak van de website ervaren, want iedere gebruiker kan zijn eigen homepagina op zijn eigen manier indelen, door zelf onderwerpen te kiezen. Naast de mogelijkheid voor bezoekers om zelf hun homepagina in te vullen, is ook alle content deelbaar en zijn events te exporteren naar een kalender.

Marketing en technologiebureau LBi is verantwoordelijk voor de strategie, het concept en productie van de site. Hierbij is gebruik gemaakt van de software van GX Software. Op de planning staat om in een volgende release Ahold.com verder te optimaliseren en nieuwe grenzen op te zoeken.

Klantbenadering|
Bij klantbenadering richten wij ons alleen op Albert Heijen dat één van de ondernemingen is dat onder Ahold valt.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen levert Albert Heijn niet direct iets tastbaars op. Het kost Albert Heijen vooral geld, al die activiteiten rond lokale betrokkenheid. Ze willen er zijn voor klanten. 

Voor Albert Heijn speelt klantenbenadering een belangrijke rol. Sommige mensen vinden het heel belangrijk om naar verschillende winkels te gaan en daar de koopjes weg te halen. Het is voor winkels niet prettig als mensen die maar af en toe in de winkels komen alleen koopjes meenemen. Dat zijn kleine klanten waarmee ze weinig winst behalen. Albert Heijn wil daarom de vaste klanten gaan belonen met hoge kortingen die aansluiten op hun behoeftes.

Klantbehoud
Tevens bij klantbehoud hebben wij er voor gekozen om ons alleen op Albert Heijen te richten, dat één van de ondernemingen is dat onder Ahold valt.

Albert Heijn probeert de klant op haar gemak te stellen. Dit doen ze onder andere door hun website. Ook wordt er vanuit de belangen van de klanten gedacht. Er is altijd wel artikelen met bonussen. Deze artikelen zijn dan in de aanbieding. Deze bonus kan je alleen krijgen door een bonuskaart aan te schaffen. De bonuskaart biedt vele voordelen. Zo kan er elke week wel geprofiteerd worden van bonusaanbiedingen bij de Albert Hijen. Met de AH bonuskaart maakt de klant het voor zichzelf gemakkelijker te winkelen in de Albert Hijen en men wordt op de hoogte gehouden van aanbiedingen en speciale activiteiten in de Albert Hijen.

Met de zelf scan apparaat waar Albert Hijen over beschikt, kan de klant zelf zijn boodschappen scannen. Dit is een handscanner waarmee je in de winkel kan lopen en hiermee de producten scant die je wilt kopen.  De klant hoeft niet meer alles uit en in te laden bij de kassa. De klant loopt met zijn volle kar naar de zelf scan apparaat om af te rekenen en dit zonder te hoeven uit te laden. Door deze zelf scan apparaat wordt er aan de klant gedacht. Dit maakt het boodschappen verrichten voor de klant van Albert Hijen een stuk gemakkelijker.

Maak jouw eigen website met JouwWeb