Artikelen MVO
Jumbo heeft spijt van aanbieding 'plofkip'
Supermarkt Jumbo betreurt dat hij vorige week tegen een lagere prijs regulier kippenvlees in de schappen had liggen. Het bedrijf streeft ernaar uiterlijk in 2017 zijn hele vleesassortiment duurzaam te kunnen aanbieden, zo heeft Jumbo woensdag laten weten.
'Bij deze dit jaar aangescherpte ambitie hoort ook het stoppen met prijsaanbiedingen op reguliere kip. De weekdeal van vorige week zat al in de pijplijn en is helaas niet op tijd teruggetrokken", verklaart de supermarkt.
Actiegroep Wakker Dier is verheugd over deze bekendmaking. De organisatie plaatste woensdagochtend nog in diverse dagbladen een advertentie waarin klanten van Jumbo werden opgeroepen hun vlees bij andere supermarkten te kopen, omdat Jumbo stuntte met de zogenoemde 'plofkip'.
Samenvatting
Jumbo heeft spijt van het verkopen van plofkippen. Het bedrijf streeft er naar om zo duurzaam mogelijk te ondernemen. Jumbo streeft er naar om in 2017 zijn hele assortiment duurzaam te kunnen aanbieden. Doordat de actie al in de pijplijn zat kon de directie van jumbo helaas de actie niet meer terug trekken. Actiegroep wakkerdier plaatste daarom in diverse dagbladen advertenties waarin de klanten werden opgeroepen om hun kip bij andere supermarkten te kopen.
Commentaar
Omdat jumbo niet negatief in het nieuws wil komen betreuren ze spijt voor het feit dat ze toch de plofkippen hebben verkocht. Het schaad toch de naam van jumbo omdat ze zo duurzaam mogelijk willen ondernemen. Het is tegenwoordig een rage om duurzaam te ondernemen. Als je niet aan duurzaam ondernemen doet hoor je er in deze tijd niet bij.
Relatie met de module maatschappelijk verantwoord ondernemen
De link die te vinden is dat Jumbo haar verantwoordelijkheid neemt door de zeggen dat ze spijt hebben met het aanbieden van plof kip. Jumbo wil zo duurzaam mogelijk ondernemen.
Datum: 26-09-2012
WTH maakt zich sterk voor werknemers met beperking
Dordrecht - Vloerverwarmingsleverancier WTH gaat samen met bedrijven als Ahold, NS, McDonald’s en Rabobank Nederland afspraken maken om mensen met een arbeidsbeperking aan het werk helpen.
WTH maakt onderdeel uit van het nieuwe werkgeversplatform De Normaalste Zaak. Dit is een samenwerking van zo’n 70 bedrijven die zich sterk maken voor mensen met een beperking of een andere afstand tot de arbeidsmarkt. De Normaalste Zaak is een initiatief van MVO Nederland, Start Foundation en werkgeversvereniging AWVN.
Sociale werkplaats
WTH laat al jaren zijn vloerverwarmingsverdelers produceren bij Sociale Werkplaatsen in Dordrecht en Deventer. Ook worden de meeste verdelers daar geassembleerd en getest. Omgerekend zijn er meer dan 100 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt voor WTH werkzaam.
Manifest voor formateurs
De Normaalste Zaak ging op 20 september jl. formeel van start met een handtekeningensessie. Deelnemers van het eerste uur zetten hun handtekening op een groot bord. Daaraan voorafgaand hadden de ruim 70 genodigden zich gebogen over knelpunten én mogelijke oplossingen voor een ‘inclusieve arbeidsmarkt’ waarop niemand meer wordt buitengesloten. De uitkomsten van die brainstormsessies worden gebundeld in een manifest dat binnenkort aan de formateurs Henk Kamp en Wouter Bos wordt overhandigd.
Samenvatting: verschillende Nederlandse multinationals waaronder Ahold zijn van plan om afspraken te maken om mensen met een beperking te helpen aan werk. Deze zogenoemde sociale werkplaatsen zijn een voorbeeld maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Commentaar: Verschillende Nederlandse multinationals zijn gaan samenwerken om sociale werkplaatsen beschikbaar te stellen.
Relatie met module: Dit artikel is in relatie met Maatschappelijk verantwoord ondernemen omdat deze multinationals sociale werkplaatsen beschikbaar stellen.
Datum: 04-10-2012
'Meer bedrijven moeten aan de slag met MVO'
AMSTERDAM – Een groeiend aantal bedrijven in Nederland rapporteert over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Maar het streven is dat nog meer ondernemingen MVO in de praktijk gaan toepassen.
Dat zeggen ondernemersorganisaties MKB Nederland en VNO-NCW in een reactie op de brief die staatssecretaris Henk Bleker onlangs naar de Tweede Kamer stuurde.
Uit het eindrapport van de Sociaal Economische Raad (SER) waarop die brief gebaseerd is, blijkt verder dat de rapportage van bedrijven over MVO "een verdiepingsslag" heeft gemaakt.
Bleker noemt de uitdaging voor de komende jaren dat die "voortgang en diepgang" doorzetten. Zowel Bleker als de ondernemersorganisaties zouden graag zien dat meer bedrijven, met name kleine en middelgrote, met MVO aan de slag gaan. VNO-NCW en MKB Nederland roepen hun achterban op werk te maken van MVO-beleid in de praktijk.
Geen wetgeving
"Het SER-initiatief zie ik als een vorm van zelfregulering waarmee het georganiseerd bedrijfsleven samen met werknemersorganisaties inzichtelijk maakt hoe Nederlandse bedrijven hun ketenverantwoordelijkheid invullen", schrijft de staatssecretaris in de brief.
Om die reden vinden MKB-Nederland en VNO-NCW speciale wetgeving op het gebied van MVO "volkomen onnodig en ongewenst".
Ontwikkelingen
In 2008 ondertekenden werkgevers- en werknemersorganisaties de Verklaring IMVO (Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) van de SER.
Zowel de SER en Bleker als de ondernemersorganisaties zeggen tevreden te zijn met de behaalde resultaten en ontwikkelingen van de afgelopen vier jaar.
Samenvatting
Veel bedrijven in Nederland zeggen dat ze maatschappelijk verantwoord willen ondernemen maar in de praktijk gebeurt dat nog te weinig. Dat blijkt uit een onderzoek van de SER (de Sociaal Economische Raad). Bleker wil dat het een uitdaging wordt om de komende jaren meer bedrijven maatschappelijk verantwoord gaan ondernemen. Verder hoeft er geen speciale wetgeving te komen omdat het de eigen verantwoordelijkheid is van de bedrijven en daardoor onnodig en ongewenst is.
Sinds 2008 (de ondertekening van Verklaring IMVO (Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) van de SER) hebben er een hoop ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Commentaar
Ik vind dat er een wetgeving moet komen voor bedrijven om meer maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Velen bedrijven doen dit niet omdat ze geen geld willen uitgeven en daardoor lijdt het milieu. Verder is het ook zo dat het een beetje de verantwoordelijkheid is van het bedrijf.
Relatie met module(MVO)
Dit artikel geeft aan dat bedrijven meer Maatschappelijk verantwoord moeten ondernemen.
Bron: http://www.nuzakelijk.nl/ondernemen/2941312/meer-bedrijven-moeten-slag-met-mvo.html
Datum: 24-10-2012
Buitengewoon idee
AMSTERDAM - Investeer 100 euro in biologische varkens en krijg voor 150 euro aan overheerlijke vleesproducten terug. Buitengewone Varkens heeft al meer dan duizend investeerders aangetrokken.
Wim Meulenkamp en zijn varkens: ?Hopelijk straks in heel Nederland!? Foto: Reinier van Willigen
Inmiddels lopen er bijna 180 varkens buiten op elf locaties in Gelderland, Overijssel en sinds kort ook in Groningen, waar zeventien Bonte Bentheimers hun dierendag op een akker bij Ter Apelkanaal begonnen. „Het is de bedoeling dat ze uiteindelijk in heel Nederland zijn te vinden”, aldus Wim Meulenkamp, een van de initiatiefnemers.
Buitengewone Varkens worden gehouden op kleine boerenbedrijven, lopen het hele jaar buiten rond en hebben veel ruimte, waardoor ze volop natuurlijk gedrag kunnen vertonen: wroeten, ontdekken en met elkaar spelen. Een boer houdt dagelijks toezicht. De beesten gaan uiteindelijk naar zelfslachtende slagers in de buurt.
Medio vorig jaar begonnen Twentse boeren op kleinschalige wijze varkens buiten te houden. „Het doel is ingaan tegen de stroom van steeds grootschaliger, anoniemer en internationaler produceren bij ultradunne marges voor de boer door middel van diverse, smaakvolle en lokale productie”, legt Meulenkamp uit.
„Daarbij wilden we meteen de burger betrekken. Via crowdfunding gingen we op zoek naar investeerders.” Inmiddels zijn dat er meer dan duizend, die voor elke 100 euro die ze over drie jaar inleggen, voor 150 euro aan vlees terugkrijgen en deelname aan evenementen.
Het concept krijgt ook uit Groningen veel enthousiaste reacties. „Hier haalden we al gerst voor het voer vandaan. We zien de link met Groningen overigens ook terug in producten als onze Groninger Erwtensoep en Groninger Worst.”
Samenvatting:
Het artikel hierboven vertelt ons over een aantal boeren dat maatschappelijk verantwoord wil ondernemen, en dier en milieu vriendelijk te werk wil gaan. Zij houden op kleinschalige boerderijen varkens, die gedurende het jaar altijd genoeg beweging ruimte en een goede behandeling krijgen. Hierbij betrekken zij vervolgens investeerders middels crowdfunding en geven deze mensen inruil voor hun investering vleeswaren terug.
Commentaar:
Ik vind de dier en milieu vriendelijke wijze waarop deze mensen ondernemen erg goed. Ik denk dat er ook potentie is voor deze manier van ondernemen om te groeien. Dit omdat duurzaam ondernemen een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de samenleving.
Relevantie:
Dit artikel is gerelateerd aan het onderdeel MVO, maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds meer gewaardeerd, mensen willen graag duurzame producten.
Bron: http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/13104440/__Buitengewoon_idee__.html
Datum: 22-10-2012
Maak jouw eigen website met JouwWeb